Μείον 85% η κίνηση στο Ελ. Βενιζέλος και τον Φεβρουάριο

Κάθε μήνα και… χειρότερα για τις αεροπορικές, λέει η ΙΑΤΑ

«Από το κακό στο χειρότερο. Το 2021 ξεκινάει χειρότερα σε σχέση με το πώς τέλειωσε το 2020 και αυτό λέει πολλά».

Ετσι σχολιάζει η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) τις συνθήκες αυτή την στιγμή στον κλάδο των αερομεταφορών, όπου οι προ-κρατήσεις για το καλοκαίρι του 2021 είναι σχεδόν στο 1/5 ή αλλιώς στο μείον 78% για τη γεωγραφική περιοχή όπου περιλαμβάνεται και η Ευρώπη σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το Φεβρουάριο του 2019 (σ.σ. εφεξής η σύγκριση στον κλάδο των αερομεταφορών γίνεται με όρους 2019 ως την τελευταία «κανονική» χρονιά, προ πανδημίας), ενώ οι ευρωπαϊκές αεροπορικές καταγράφουν πτώση άνω του 83% ως προς την κίνηση.

Με την ίδια τάση και τα ίδια ποσοστά- λίγο πολύ- κινείται και το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, όπου τα στοιχεία για το μήνα Φεβρουάριο είναι χειρότερα ακόμη και από τα αυτά του Ιανουαρίου.

Ετσι, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου μειώθηκε κατά 85,5% σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του 2020 (και κατά 85,1% σε σχέση με την κίνηση του 2019) κάτω από τις 200 χιλ. επιβάτες, ενώ τον Ιανουάριο ήταν στο -84,2% (και κατά 83,2% έναντι του 2019 ή αλλιώς στις 233 χιλ. επιβάτες.

Οι επιβάτες, τόσο των πτήσεων εσωτερικού όσο και των διεθνών πτήσεων, κατέγραψαν μείωση της τάξης του 76% και 89,8% αντίστοιχα σε σχέση με το 2020 και 77% και 89,1% αντίστοιχα σε σχέση με το 2019.

Συνολικά, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, η κίνηση του αεροδρομίου μειώθηκε μόλις στα επίπεδα των 431 χιλιάδων επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 84,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 και τα 2,84 εκατ. επιβατών και 84,1% σε σχέση με την κίνηση του 2019. Οι επιβάτες, τόσο των πτήσεων εσωτερικού όσο και των διεθνών πτήσεων, κατέγραψαν μείωση της τάξης του 75,2% και 88,9% αντίστοιχα σε σχέση με το 2020 και 76,2% και 88% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο 2019.

Ο αριθμός των πτήσεων στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κατά τη διάρκεια των πρώτων δύο μηνών του 2021 μειώθηκε σε 10.856, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 58,8% σε σχέση με το 2020 (26.322 πτήσεις) και 58% σε σχέση με το 2019, λόγω των ακυρώσεων πτήσεων εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19. Οι πτήσεις εσωτερικού μειώθηκαν κατά 40,6% και οι διεθνείς πτήσεις κατά 70,6% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2020 και κατά 44% και 68,4% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019, αντίστοιχα.

Όπως επισημαίνουν οι επιτελείς της ΙΑΤΑ, η οποία εκπροσωπεί 290 αεροπορικές με το 82% της διεθνούς αεροπορικής κίνησης, «ακόμη κι αν τα προγράμματα εμβολιασμού αποκτούν βηματισμό, οι μεταλλάξεις του κορωνοϊού οδηγούν τις κυβερνήσεις στην απόφαση να αυξήσουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και ακριβώς η αβεβαιότητα σε σχέση με το πόσο θα διατηρηθούν αυτοί οι περιορισμοί έχει μεγάλο αντίκτυπο όσον αφορά τα μελλοντικά ταξίδια.

Για τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς η πτώση στην κίνηση του Ιανουαρίου ήταν 83,2% από 82,6% το Δεκέμβριο σε σχέση με τα αντίστοιχα νούμερα του 2019, με το ποσοστό πληρότητας να έχει καταρρεύσει κατά 29,2 ποσοστιαίες μονάδες στο 51,4%.

Η νέα εκτίμηση από πλευράς της ΙΑΤΑ έχει ήδη προχωρήσει σε εκ νέου αναθεώρηση- προς τα κάτω- των προβλέψεων για τη φετινή χρονιά, προβλέποντας μάλιστα ότι ο κλάδος θα παραμείνει σε καθεστώς αρνητικής ρευστότητας καθ’ όλη τη διάρκεια του 2021.

«Είναι ήδη σαφές ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 θα είναι χειρότερο από ό,τι αναμενόταν».

Η προηγούμενη εκτίμηση της Ενωσης ανέφερε ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα επιστρέψουν σε θετική ρευστότητα από το τελευταίο τρίμηνο του 2021, ωστόσο πλέον, με τα νέα δεδομένα, κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται πριν το 2022.

Κι ενώ η πρώτη εκτίμηση έκανε για απώλειες ύψους 48 δισ. δολαρίων φέτος, πλέον ο… λογαριασμός έχει ανέβει, ανάλογα με τα δύο διαφορετικά σενάρια και μεταξύ 75 και 95 δισ. δολαρίων. Σύμφωνα με τους επιτελείς της Ενωσης, η ανάκαμψη μπορεί να επέλθει μόνο εφόσον υπάρχει αυξημένη η δυνατότητα για διαθεσιμότητα τεστ και φυσικά των εμβολίων, ενώ είναι κρίσιμης σημασίας οι κυβερνήσεις να παρουσιάσουν εγκαίρως σχέδια ανάκαμψης για τις μετακινήσεις εν όψει και του καλοκαιριού, ώστε η τουριστική βιομηχανία να προετοιμαστεί χωρίς περιττές καθυστερήσεις.

«Αν οι κυβερνήσεις δεν μπορούν βρούν κοινούς κανόνες, εγκαίρως, προκειμένου να ανοίξουν με ασφάλεια τα σύνορά τους, θα χρειαστεί τελικά να ανοίξουν κι άλλο τα… πορτοφόλια τους ώστε να παράσχουν οικονομικές ενισχύσσεις και να διατηρήσουν τις αεροπορικές εταιρείες βιώσιμες».

ΣΧΟΛΙΑ