Πλήγμα από τον κορωνοϊό δέχεται και η βιομηχανία της μόδας

Mετά την παραγωγή αλλά και τις αεροπορικές εταιρείες, μεγάλο χτύπημα φαίνεται να έχει υποστεί και ο κόσμος της μόδας από την επιδημία του κορωνοϊού, γεγονός που εντείνει τις ανησυχίες περί επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας.

Οπως επισημαίνει το BBC, μεγάλοι οίκοι μόδας αναμένουν σημαντικές απώλειες ενώ, την ίδια στιγμή, σήματα κινδύνου εκπέμπουν και οι λιανέμποροι καθώς οι νέες κολεξιόν μπορεί να καθυστερήσουν να «μπουν» στα μαγαζιά τους.

Η αξία της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας ανέρχεται σε 1,5 τρισ. δολ. (2 τρισ. λίρες) αποφέροντας στη Βρετανία έσοδα άνω των 30 δισ. λιρών ετησίως. Σύμφωνα με την επενδυτική τράπεζα Jefferies, οι Κινέζοι καταναλωτές συνεισφέρουν τουλάχιστον στο 80% της ανάπτυξης που γνωρίζει η βρετανική αγορά.

«Είναι εφιάλτης», αναφέρει ο Φλάβιο Κερέντα, γενικός διευθυντής της Jefferies. Mάλιστα, την τελευταία δεκαετία η αγοραστική δύναμη των Κινέζων έχει ενισχυθεί και αντιστοιχεί στο 38% της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας. Αντίθετα, το 2003, όταν ξέσπασε η επιδημία SARS, η αγοραστική τους δύναμη κάλυπτε περίπου το 8% της αγοράς.

Εν τω μεταξύ, μέχρι τις 23 Ιανουαρίου, οι προβλέψεις για την πορεία των πωλήσεων αρκετών παικτών της αγοράς ήταν αισιόδοξες για τη φετινή χρονιά. Ωστόσο, πλέον αλλάζουν τα σχέδια οίκων όπως Burberry, Ralf Lauren, Coach, Kate Spade, Moncler και Capri Holdings, μητρική εταιρεία brands όπως Versace, Michael Kors και Jimmy Choo.

«Δεν έχουμε έρθει ξανά αντιμέτωποι με τέτοια κατάσταση, όπου οι πωλήσεις είναι σχεδόν μηδενικές. Και τους επηρεάζει όλους, τόσο τα μεγάλα όσα και τα μικρά brands», αναφέρει χαρακτηριστικά στο BBC ο κ. Κερέντα. «Θα υπάρχει σίγουρα κάποια ανάκαμψη καθώς υπάρχει “συσσωρευμένη” ζήτηση από τους Kινέζους καταναλωτές.

Και η κατανάλωση από αυτούς είναι σημαντική για την ενίσχυση της ανάπτυξης στον κλάδο της βιομηχανίας μόδας». Αυτό όμως σημαίνει ότι μπορεί να χρειαστεί μέχρι το καλοκαίρι για να ανακάμψει η καταναλωτική εμπιστοσύνη.

«Οι Kινέζοι καταναλωτές έχουν αρκετά χρήματα που μπορούν να δαπανήσουν», ανέφερε η Μαρία Μαρλόν στο BBC, λέκτορας στο Manchester Metropolitan University’s Fashion Institute. «Oπότε είτε ξοδεύουν σε μαγαζιά εδώ στη Βρετανία είτε ψωνίζουν στην Κίνα βρετανικά brands, υπάρχει πρόβλημα. Αυτό γιατί εκεί το προϊόν δεν υπάρχει, ενώ την ίδια στιγμή δεν υπάρχει κάποιος να το πουλήσει».

Αρκετοί λιανέμποροι διαθέτουν μαγαζιά στην Κίνα, αλλά και στη νοτιοανατολική Ασία. Aκόμη όμως και να μην έχουν κάποια παρουσία στην Ασία, μεγάλος αριθμός των προϊόντων κατασκευάζεται στην Κίνα. Πιο συγκεκριμένα, αρκετοί Βρετανοί λιανέμποροι παρατηρούν ότι υπάρχουν τώρα καθυστερήσεις στην παραλαβή της ανοιξιάτικης κολεξιόν. Καθυστερήσεις που με πρόχειρους υπολογισμούς φθάνουν τουλάχιστον τις 4 με 6 εβδομάδες, σύμφωνα με τη retail expert Κέιτ Χαρντκάστλ.

H κ. Χαρντκάστλ ανησυχεί για την επίπτωση των καθυστερήσεων στις παραλαβές των προϊόντων, δεδομένου και ότι η αγορά στη Βρετανία είναι σε φάση ανάκαμψης έπειτα και από τις υποτονικές πωλήσεις των Χριστουγέννων. Η ίδια επισημαίνει ότι οι καταναλωτές θέλουν να αγοράζουν τη στιγμή που υπάρχουν τάσεις στη μόδα. Οπότε, σημειώνει η ίδια, εάν οι καθυστερήσεις στις παραλαβές των εμπορευμάτων συνεχιστούν, θα δημιουργηθεί πρόβλημα και στους καταναλωτές.

 

ΣΧΟΛΙΑ