Ξέρετε τι να κάνετε αν καείτε στον ήλιο

Η σωστή αντιμετώπιση για το ηλιακό έγκαυμα

Η έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία, με τις κατάλληλες πάντα προφυλάξεις, ενέχει σημαντικά οφέλη για την υγεία μας, εντούτοις συνοδεύεται και από αρκετούς κινδύνους μεταξύ των οποίων το ηλιακό έγκαυμα .

Ο δερματολόγος Δημήτρης Μαλάνος μιλά στο ygeiamou.gr και μας ενημερώνει τι πρέπει, αλλά και τι δεν πρέπει, να κάνουμε σε περίπτωση ηλιακού εγκαύματος, παρέχοντάς μας παράλληλα όλο το φάσμα συμβουλών πρόληψης.

Ο ήλιος αποτελεί την κύρια πηγή για τη σύνθεση της βιταμίνης D, η οποία είναι σημαντική όχι μόνο για την υγεία των οστών, αλλά σύμφωνα και με πρόσφατες μελέτες και για την πρόληψη διαφόρων μορφών καρκίνου, επισημαίνει ο κ. Δημήτρης Μαλάνος, δερματολόγος – αφροδισιολόγος, συνεργάτης Δερματολογικού Τμήματος του Ομίλου Υγεία.

  • Παράλληλα, ο ήλιος επιδρά θετικά και στην ψυχική υγεία, ενώ γνωρίζουμε επίσης ότι η ηλιακή ακτινοβολία έχει θεραπευτική δράση και σε διάφορα φλεγμονώδη νοσήματα του δέρματος όπως είναι το έκζεμα και η ψωρίαση.
  • Ωστόσο, η έκθεση στον ήλιο εγκυμονεί την ίδια στιγμή αρκετούς κινδύνους, όπως τα ηλιακά εγκαύματα, οι φωτοδερματίτιδες, αλλά και ο κίνδυνος μελλοντικής ανάπτυξης δερματικού καρκίνου, επισημαίνει ο κ. Μαλάνος.

Το ηλιακό έγκαυμα είναι μία αντίδραση του δέρματος μετά από υπέρμετρη έκθεση στον ήλιο που χαρακτηρίζεται από κοκκίνισμα στην πάσχουσα περιοχή, ευαισθησία και πόνο. Στις πιο σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να εμφανιστούν ακόμη και φυσαλίδες.

Στη συνέχεια, στις περιοχές του ηλιακού εγκαύματος μπορεί να εμφανιστούν μελαγχρωματικές κηλίδες, δυσχρωμίες, ελιές, ενώ αυξάνεται στα σημεία αυτά και ο κίνδυνος μελλοντικής καρκινογένεσης του δέρματος.

Η σοβαρότητα του εγκαύματος είναι συνάρτηση πολλών παραμέτρων, εξηγεί ο κ. Μαλάνος. Μεταξύ αυτών βρίσκεται ο τύπος του δέρματος, δηλαδή τα ανοιχτόχρωμα δέρματα κινδυνεύουν περισσότερο σε σχέση με εκείνους που είναι πιο σκουρόχρωμοι. Η διάρκεια της έκθεσης στον ήλιο αποτελεί επίσης σημαντικό παράγοντα.

Ακόμη διαδραματίζουν ρόλο η ώρα της ημέρας (το μεσημέρι είναι για παράδειγμα πιο εύκολο να πάθει κάποιος ηλιακό έγκαυμα) η εποχή, το υψόμετρο, η αντανάκλαση της ηλιακής ακτινοβολίας και βέβαια κατά το πόσο κανείς παίρνει τα κατάλληλα μέτρα προστασίας από τον ήλιο -αν φορά δηλαδή κάποιο προστατευτικό ρούχο ή αν χρησιμοποιεί αντηλιακό και με το σωστό δείκτη.

Οι πρώτες βοήθειες βήμα-βήμα

Τι πρέπει να κάνουμε αν πάθουμε ηλιακό έγκαυμα;

  • Απομακρυνόμαστε άμεσα από την ήλιο και καταφεύγουμε σε σκιερό μέρος. Καθαρίζουμε καλά την περιοχή με άφθονο καθαρό νερό. Στη συνέχεια, τοποθετούμε μία δροσερή κομπρέσα στο δέρμα ή κάνουμε ένα ντους με χλιαρό νερό.
  • Δεν πρέπει να τρίψουμε το δέρμα με πετσέτα, πρέπει να το σκουπίσουμε πολύ απαλά, να μην προκαλέσουμε δηλαδή περαιτέρω ερεθισμούς. Επίσης, αποφεύγουμε να βάλουμε στην περιοχή πάγο. Ούτε και πρέπει να βάλουμε αντηλιακό στο ερεθισμένο εκείνη τη στιγμή δέρμα ή όποια άλλα καλλυντικά.
  • Χρησιμοποιούμε ενυδατικές επουλωτικές κρέμες και εφόσον χρειαστεί και κάποια σκευάσματα που περιέχουν τοπική κορτιζονούχο κρέμα.
  • Εάν υπάρχουν φυσαλίδες καλό είναι να τις καθαρίσουμε με κάποιο ήπιο αντισηπτικό, όπως είναι η οκτενιδίνη, ενώ αν χρειαστεί εφαρμόζουμε και κάποιες τοπικές αντιβιοτικές κρέμες όπως η κρέμα φουσιδικού οξέος. Αυτό το κάνουμε σαν πρόληψη για να μην έχουμε επιμολύνσεις διότι όταν υπάρχουν φυσαλίδες, αυτές στην πορεία σκάνε και δημιουργούνται ανοιχτές πληγές στο δέρμα, εξηγεί ο κ. Μαλάνος.
  • Εάν όμως το έγκαυμα είναι εκτεταμένο, υπάρχουν φυσαλίδες που μπορεί να έχουν και κάποιο υγρό, ή εάν εμφανίσουμε και άλλα συμπτώματα, όπως τάση για εμετό, ζαλάδα, ναυτία ή δεν αισθανόμαστε γενικά καλά, τότε συνιστάται να εξεταστούμε και από γιατρό.

Για κάποιες ημέρες φυσικά δεν πρέπει να βγούμε καθόλου στον ήλιο.

Πρόληψη

Για αποτελεσματική προστασία από τον ήλιο και αποφυγή εγκαυμάτων και δερματοπαθειών που εκλύονται από υπεριώδη ακτινοβολία συνιστάται να αποφεύγεται η έντονη έκθεση και πρέπει να θυμόμαστε ότι οι υπεριώδεις ακτινοβολίες περνούν ακόμα και τα σύννεφα, εξ ου και πρέπει να προσέχουμε και τις συννεφιασμένες μέρες, υπογραμμίζει ο Δημήτρης Μαλάνος.

  • Πρέπει να χρησιμοποιούμε καπέλο και προστατευτικό ρουχισμό, αντηλιακά με ευρύ φάσμα προστασίας που να προστατεύουν και από την UVA και από την UVB ακτινοβολία και να έχουν δείκτη προστασίας τουλάχιστον πάνω από 30 SPF, με ακόμη υψηλότερο δείκτη για τα ανοιχτά δέρματα.

Πρέπει να βάζουμε το αντηλιακό τουλάχιστον μισή ώρα πριν την έκθεση στον ήλιο και είτε εάν μπούμε στη θάλασσα, είτε εάν ιδρώσουμε πολύ, πρέπει να ξαναβάλουμε. Και πάντα συμβουλευόμαστε το γιατρό μας εάν λαμβάνουμε φάρμακα που αυξάνουν την ευαισθησία του δέρματός μας στον ήλιο ώστε να δώσει τις κατάλληλες πρόσθετες οδηγίες για να είμαστε ακόμη πιο προστατευμένοι.

ΣΧΟΛΙΑ