H Πάτρα ένα από τα τρία λιμάνια που κάνουν την Ελλάδα κέντρο ανεφοδιασμού υγροποιημένου αερίου

ΕΙΔΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΕ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΓΟΡΑ LNG

Η πλήρης χαρτογράφηση και τις προοπτικές που έχει η αγορά του LNG-Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου αποτυπώνεται στην έκθεση για την Παγκόσμια αγορά του αερίου το 2019.

Ειδική αναφορά γίνεται στην Ελλάδα και αυτό έχει μεγάλη σημασία, για την οποία οι αναλυτές επισημαίνουν ότι θα μπορούσε να γίνει hub-κέντρο ανεφοδιασμού με LNG στην Ανατολική Μεσόγειο.

Με τον τίτλο «Η Ελλάδα ως μελλοντικός κόμβος ανεφοδιασμού ΥΦΑ» στην έκθεση αναφέρονται τα εξής:

 «Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να καταστεί κέντρο συγκέντρωσης καυσίμων LG στην Ανατολική Μεσόγειο για τρεις λόγους:

1. Eίναι ήδη μια αγορά πώλησης προμήθειας καυσίμων. Προμηθεύει περίπου το 1% της παγκόσμιας ζήτησης για ανεφοδιασμό πλοίων

 2. Προμηθεύεται φορτία ΥΦΑ από πολλαπλές πηγές και διαφοροποιημένες διαδρομές. Αυτό ενισχύει την ασφάλεια τόσο της μεγάλης όσο και της μικρής κλίμακας παροχής ΥΦΑ.

3. Η χρήση ΥΦΑ ως καυσίμου πλοίων θα προσφέρει τόσο περιφερειακά όσο και τοπικά περιβαλλοντικά οφέλη όπως η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Για μια ευέλικτη εφοδιαστική αλυσίδα ανεφοδιασμού ΥΦΑ στην Ελλάδα, στα επόμενα μεγάλα ελληνικά λιμάνια της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου προγραμματίζονται μεσομακροπρόθεσμα μικρής κλίμακας έργα υποδομής ΥΦΑ.

Η Έκθεση για το Παγκόσμιο Αέριο του 2019 επικεντρώνεται στις σημερινές τάσεις του φυσικού αερίου, στους βασικούς παράγοντες που εξηγούν τις πρόσφατες εξελίξεις και ποια θα είναι τα μελλοντικά αποτελέσματα στον παγκόσμιο τομέα του φυσικού αερίου. Αναλύει τα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου στην Ευρώπη και τονίζει τον τρόπο με τον οποίο οι ευρωπαϊκές χώρες το εκμεταλλεύονται για να επιτύχουν τους στόχους βιωσιμότητας.

Το φυσικό αέριο έχει σημειώσει πρωτοφανή εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, με όλο και περισσότερες χώρες και τομείς να υιοθετούν πιο οικολογικές μεθόδους. Τόσο η παραγωγή όσο και η κατανάλωση φυσικού αερίου έχουν αυξηθεί σε επίπεδα ρεκόρ. Η διεθνής εμπορική υποδομή – με τη μορφή του ΥΦΑ και της χωρητικότητας των αγωγών – αναπτύσσεται με τον ταχύτερο ρυθμό σε μια δεκαετία.

Η ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ

Υπενθυμίζαται, ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) γνωμοδότησε θετικά για το έργο της εγκατάστασης, τροφοδοσίας και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (Liquefied natural gas – LNG) στον νότιο λιμένα Πατρών. Το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο της δράσης του ευρωπαϊκού προγράμματος POSEIDON MED II, το οποίο υλοποιείται σε τρεις χώρες (Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο) και περιλαμβάνει μικρής κλίμακας υποδομές σε έξι ευρωπαϊκά λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία).

Οι εγκαταστάσεις στα ελληνικά λιμάνια εντάσσονται στον σχεδιασμό της ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου) για τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών, με στόχο να υποστηρίζουν τον ανεφοδιασμό πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Αλλωστε, βάσει του Εθνικού Πλαισίου Πολιτικής για τα εναλλακτικά καύσιμα, θα πρέπει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025 να υπάρχει ικανός αριθμός σημείων ανεφοδιασμού πλοίων ΥΦΑ σε κεντρικούς λιμένες της χώρας.

Αποθηκευτική ικανότητα 3.000 κυβικών μέτρων

Η εγκατάσταση μικρής κλίμακας LNG στην Πάτρα προτείνεται να χωροθετηθεί στο νοτιοδυτικό τμήμα του λιμένα, σε έκταση περίπου  25.000 τετραγωνικών μέτρων, κοντά στις εκβολές του ποταμού Γλαύκου, εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα. Η αποθηκευτική ικανότητα της εγκατάστασης θα είναι 3.000 κυβικά μέτρα. Το μέγεθος των εγκαταστάσεων που μελετώνται να εγκατασταθούν στα μεγάλα λιμάνια της χώρας θα είναι πολύ μικρό σε σχέση με αυτό των τερματικών σταθμών LNG. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τερματικός της Ρεβυθούσας επιτρέπει την υποδοχή πλοίων με χωρητικότητα έως 260.000 κυβικών μέτρων.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΕΝ, για τη θετική γνωμοδότηση ελήφθησαν υπ’ όψιν τυχόν επιπτώσεις στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον σε μια ευρύτερη περιοχή από εκείνη που επηρεάζεται άμεσα από το έργο, καθώς και τα οφέλη για την εθνική οικονομία και την εθνική ασφάλεια.

Το πρόγραμμα POSEIDON MED II έχει ως στόχο την ευρεία υιοθέτηση του LNG ως ασφαλούς, περιβαλλοντικά φιλικού και βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου για τη ναυτιλία. Η ΔΕΠΑ είναι ο συντονιστής του προγράμματος Poseidon Med II, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 53 εκατ. ευρώ, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση κατά 50%. Το υπόλοιπο 50% θα χρηματοδοτηθεί από τους υπόλοιπους εταίρους του προγράμματος που είναι 26 εταιρείες από την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιταλία.

ΣΧΟΛΙΑ