Οι καταναλωτές προτιμούν εκπτωτικές αλυσίδες

Αν υπάρχει κάτι το οποίο διαφοροποιεί τη συμπεριφορά των καταναλωτών πριν από και μετά την πανδημία, αυτό έχει να κάνει με το τι και πού ψωνίζουν. Το βέβαιο είναι πως στρέφονται πλέον μαζικά στην ψηφιακή κατανάλωση, όπως παρατηρούν αναλυτές, συνήθεια που κλιμακώθηκε εξ ανάγκης τις ημέρες του εγκλεισμού και της καραντίνας, αλλά φαίνεται πως θα παγιωθεί. Επιπλέον, στρέφονται και σε εκπτωτικές αλυσίδες, αν και αυτές δεν έχουν απαραιτήτως και ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως αναφέρει σε σχετικό δημοσίευμά του το Bloomberg. Μία από αυτές είναι η B&M European Value Retail, η οποία πρόσφατα εντάχθηκε στον δείκτη FTSE 100 του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου, ενώ πέρυσι είχε αποχωρήσει ένας πρώην κολοσσός του κλάδου, η Μarks & Spencer. Και αυτή η εξέλιξη σηματοδοτεί και μια νέα εποχή στο λιανεμπόριο, κατά την οποία μια σχετικά άγνωστη εκπτωτική αλυσίδα βγάζει λεφτά, πλημμυρίζοντας τα νοικοκυριά με διάφορα είδη σε χαμηλότατες τιμές. Χάρις στη δραστηριότητά της αυτή η Β&Μ αποτιμάται δύο φορές περισσότερο από τη M&S. Η τελευταία, η οποία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, είχε εξαρχής ενταχθεί στον FTSE 100, όταν συγκροτήθηκε προ 30ετίας.

Η ραγδαία ανάπτυξη της εκπτωτικής αλυσίδας Β&Μ, ιδίως την περίοδο της καραντίνας, προξενεί ακόμη μεγαλύτερη έκπληξη, διότι δεν δραστηριοποιείται στο Διαδίκτυο. Λειτουργεί παραδοσιακά με φυσικά καταστήματα, προσελκύοντας ακόμη πελάτες σε αυτά. Από τις Primark, Pepco, B&M στην Ευρώπη μέχρι την Dollar General στις ΗΠΑ και τη Miniso, που ξεκίνησε από τη Νοτιοανατολική Ασία, οι εκπτωτικές αλυσίδες καταγράφουν κέρδη ασχέτως του γεγονότος ότι η παρουσία τους στο Διαδίκτυο είναι είτε περιορισμένη είτε μηδενική.

Το καταναλωτικό κοινό προτιμά να ψωνίζει κανονικά από τα καταστήματα των εκπτωτικών αλυσίδων, διότι, εάν έκανε τις παραγγελίες του ηλεκτρονικά, η όποια ωφέλεια είχε με τις χαμηλές τιμές θα εξαφανιζόταν λόγω μεταφορικών. Η ύφεση που ταλαιπωρεί λόγω κορωνοϊού την παγκόσμια οικονομία, πέραν της μετατόπισης της κατανάλωσης στο Διαδίκτυο, έκανε τους ανθρώπους να μην ξοδεύουν εύκολα.

Και αυτό αποτυπώθηκε στις αλυσίδες καταστημάτων και στα πολυκαταστήματα, που απευθύνονται στα μεσαία εισοδήματα και που βρέθηκαν στο μέσον μιας δίνης – στις ΗΠΑ φέτος εκτιμάται πως θα κλείσουν 25.000 καταστήματα, κυρίως στα εμπορικά κέντρα.

Στην περίπτωση της Miniso, αυτή ιδρύθηκε το 2013 και μέχρι σήμερα έχει δημιουργήσει ένα εκτεταμένο δίκτυο 4.200 καταστημάτων σε 80 χώρες, όπου μεταξύ άλλων πουλάει ακουστικά για 2,20 δολάρια και καλλυντικά για 1,5 δολάριο. Ο Αντι Μποντ, διευθύνων σύμβουλος της Pepco, η οποία διατηρεί καταστήματα με τις επωνυμίες Poundland, Pepco και Dealz στην Ευρώπη και ανοίγει συνεχώς εκατοντάδες, επισημαίνει πως θα επέλθει δημογραφική αλλαγή. «Μετά τη διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση, οι άνθρωποι της μεσαίας τάξης στράφηκαν σε εκπτωτικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ τύπου Aldi και Lidl, αλλά σήμερα το φαινόμενο αυτό επεκτείνεται και στα καταστήματα γενικού εμπορίου», υπογραμμίζει.

«Πολλοί θα βρεθούν πιεσμένοι οικονομικά εξαιτίας της πανδημίας κι εμείς θα πάμε καλά, διότι προσφέρουμε χαμηλές τιμές και προϊόντα που συνιστούν καλή αγορά».

Οπως αναφέρει το Bloomberg, ακόμη και προ κορωνοϊού, ο οποίος προκάλεσε τη δεινότερη ύφεση των τελευταίων 100 ετών στη Βρετανία, η εταιρεία δεδομένων GlobalData είχε προβλέψει ότι η αξία των εκπτωτικών αλυσίδων στη χώρα έως το 2022 ενδέχεται να εκτιναχθεί κατά 36% στα 32,5 δισεκατομμύρια στερλίνες. Χαρακτηριστική περίπτωση η βρετανική Β&Μ, η οποία θα αυξήσει τα καταστήματά της από 656 σε τουλάχιστον 950 στο άμεσο μέλλον. Τέλος, η Primark, που πουλάει φθηνά μπλούζες, φορέματα και φούστες, επίσης ανοίγει καταστήματα, μεταξύ των οποίων και ένα στο Παρίσι στη διάρκεια της πανδημίας. Την πρώτη ημέρα το επισκέφθηκαν περισσότεροι των 1.000 πελατών.

ΣΧΟΛΙΑ