Κίνητρα για αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων

Πακέτο κινήτρων για την απόκτηση αλλά και τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων ετοιμάζει η κυβέρνηση μέσα από νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί έως τον Ιούνιο.

Σχετικές αναγγελίες έκαναν ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης και η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου, στη διάρκεια προχθεσινού συνεδρίου για την ηλεκτροκίνηση.

Βορίδης: Ανακάλεσε την απόφαση για την κοπή της πίτας – Θα πληρώσει εκείνος τα έξοδα
Ο υπουργός υπενθύμισε τις εργασίες σχετικής διυπουργικής επιτροπής που προετοιμάζουν αυτό το πλαίσιο, το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο εντός του πρώτου εξαμήνου, ενώ η γενική γραμματέας έκανε γνωστό ότι «μελετάμε πιθανούς τρόπους επιδότησης της τιμής ενός ηλεκτρικού οχήματος». Αυτή μπορεί να έχει τη μορφή μείωσης φόρου ή επιδότησης της τιμής αγοράς.

Ταυτόχρονα, η Σδούκου έκανε λόγο και για την παροχή κινήτρων στη χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως για παράδειγμα η δωρεάν στάθμευση σε ελεγχόμενους χώρους. Υπό εξέταση είναι ακόμη και η επιδότηση των υποδομών φόρτισης.

Τα παραπάνω βέβαια προϋποθέτουν πρωτίστως τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο, ιδιαίτερα για τις μειώσεις φόρων αλλά και την αξιοποίηση κοινοτικών πόρων, όπως από ΕΣΠΑ και άλλα ευρωπαϊκά ταμεία.

Η κυβέρνηση μέσα και από το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), όπου δεσμεύεται για τη μείωση των αέριων ρύπων του θερμοκηπίου κατά 56% το 2030 σε σχέση με το 2005, έχει θέσει ψηλά τον πήχη της διείσδυσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Πιο συγκεκριμένα, το 2018 είχαν πουληθεί μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και υβριδικά οχήματα, ήτοι 0,3% επί των συνολικών πωλήσεων οχημάτων, και στόχος είναι να ανέλθει το ποσοστό αυτό στο 30%. Δηλαδή να πουληθούν 82.422 ηλεκτροκίνητα ή ένα στα τρία που θα κυκλοφορούν να παίρνουν ρεύμα από την πρίζα.

Ωστόσο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης απαιτείται πρώτα η οργάνωση της αγοράς και συγκεκριμένα ο τρόπος λειτουργίας των υποδομών επαναφόρτισης. Η κυρία Σδούκου ανακοίνωσε ότι σύντομα θα εξειδικευτούν οι κανόνες λειτουργίας που διέπουν την αγορά και την υπηρεσία επαναφόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Το μεγάλο θέμα της ανάπτυξης υποδομών επαναφόρτισης είναι οι κοινόχρηστοι χώροι.

Σε άλλες χώρες
Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες η ηλεκτροκίνηση είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη, όπως στην Ολλανδία, όπου οι πωλήσεις πέρυσι ξεπέρασαν το 10%, ενώ στη Νορβηγία προσέγγισαν το 75%.

Η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στοχεύει να πατήσει γκάζι… στην ηλεκτροκίνηση μέσα από τη χορήγηση κινήτρων σε ειδικές κατηγορίες οχημάτων, όπως επαγγελματικής χρήσεως οχήματα, ταξί και ηλεκτρικά μοτοποδήλατα (scooters).

Εξάλλου, ο κ. Χατζηδάκης υπενθύμισε τα πρώτα κίνητρα που δόθηκαν μέσα από το πρόσφατα ψηφισμένο φορολογικό νομοσχέδιο. Οπως είπε, μεταξύ άλλων:

Θεσπίσαμε φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά αυτοκίνητα που αφορούν τις μισές περίπου πωλήσεις οχημάτων.

Εισαγάγαμε έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρείες για χρήση από τους εργαζόμενούς τους».

Στην ίδια χθεσινή εκδήλωση, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης ανακοίνωσε πως στον επικείμενο διαγωνισμό για την αγορά νέων προς αντικατάσταση παλιών αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ένας μεγάλος αριθμός θα είναι ηλεκτροκίνητα.

Τόσο ο Χατζηδάκης όσο και ο Κεφαλογιάννης έδωσαν μεγάλη έμφαση και στη διείσδυση της αεριοκίνησης των οχημάτων (CNG). Με βάση τα στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το 2017 ο αριθμός σημείων ανεφοδιασμού με CNG ανέρχονταν σε 11, το 2018 σε 13 και μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2019 υπήρχαν 16 σημεία.
Καταγράφεται μια αυξητική τάση, όπως και στον αριθμό των οχημάτων με CNG.

Το 2017 υπήρχαν 1.096 οχήματα (συμπεριλαμβανομένων επιβατικών, ελαφρών, βαρέων και λεωφορείων) και το 2018 ανήλθαν σε 1.406.

ΣΧΟΛΙΑ