Από ΕΛ.ΠΕ. και ΔΕΠΑ ξεκινούν οι ιδιωτικοποιήσεις

Με σαρωτικές αλλαγές στο μοντέλο πώλησης των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛ.ΠΕ.) και της Δημόσιας Επιχείρησης Παροχής Αερίου (ΔΕΠΑ) και με νέα πρόσωπα στο τιμόνι των μεγάλων ενεργειακών ομίλων ξαναγράφει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων η κυβέρνηση, το οποίο θα κληθεί να υλοποιήσει σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ από το φθινόπωρο.

Μετά τη ΔΕΗ, που παραμένει η απόλυτη προτεραιότητα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος, ο κ. Κωστής Χατζηδάκης βάζει μπρος τον σχεδιασμό και για τις δύο εμβληματικές επιχειρήσεις του ενεργειακού τομέα, οι οποίες, όπως όλα δείχνουν, θα ακολουθήσουν πορεία διαφορετική από εκείνη που είχε δρομολογήσει η προηγούμενη κυβέρνηση.

Τις δύο ιδιωτικοποιήσεις θα τρέξει η κυβέρνηση σε στενή συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, η διοίκηση του οποίου παραμένει στη θέση της, με τις προτροπές Ευρωπαίων αξιωματούχων, όπως άλλωστε και η διοίκηση του Υπερταμείου.

Ο πρώτος μεγάλος γρίφος στον νέο σχεδιασμό παραμένουν τα ΕΛ.ΠΕ. λόγω της ισχυρής παρουσίας με 45,5% στο μετοχικό κεφάλαιο της Paneuropean που ελέγχεται από τον όμιλο Λάτση. Το Δημόσιο διατηρεί το 35,5% των μετοχών της, αλλά είναι σαφές ότι χωρίς τη βούληση του ιδιώτη επενδυτή η τύχη της γιγαντιαίας επιχείρησης διύλισης πετρελαίου δεν μπορεί να καθοριστεί.

Η συνάντηση που πραγματοποιήθηκε προ εβδομάδων μεταξύ του πρωθυπουργού και του κ. Σπύρου Λάτση έχει φουντώσει τις φήμες που θέλουν να έχει κλειδώσει το μοντέλο πώλησης, το οποίο και οι δύο πλευρές κρατούν ως επτασφράγιστο μυστικό. Το γεγονός μάλιστα ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος που εποπτεύει τα Ελληνικά Πετρέλαια έσπευσε αμέσως μετά να διορίσει νέα διοίκηση εκχωρώντας τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στον κ. Ανδρέα Σιάμισιη με πολύχρονη θητεία στα ΕΛ.ΠΕ. και στενό συνεργάτη του ομίλου Λάτση και εκείνη του προέδρου με μη εκτελεστικές αρμοδιότητες σε ένα πολιτικό πρόσωπο, τον κ. Γιάννη Παπαθανασίου, ενισχύει τις πληροφορίες ότι κυβέρνηση και ιδιώτες έχουν συμφωνήσει σε γενικές γραμμές για την πορεία της ιδιωτικοποίησης.

Το κομβικό σημείο για την πώληση των ΕΛ.ΠΕ. παραμένει το μοντέλο που θα προκριθεί ώστε να προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον και να επιβεβαιώσει το θετικό μομέντουμ που αναπτύσσεται σε όλα τα μέτωπα μετά τις εκλογές για τις μεγάλες επενδύσεις στη χώρα μας.

Mέχρι σήμερα, από τις πληροφορίες που δίνουν με το σταγονόμετρο οι δύο πλευρές εκτιμάται ότι το μοντέλο που επελέγη στην προηγούμενη ιδιωτικοποίηση με ταυτόχρονη πώληση Δημοσίου – Λάτση αποτελεί μια σύνθετη και χρονοβόρα διαδικασία, χωρίς ωστόσο να έχει αποκλειστεί. Στο πλαίσιο αυτό φαίνεται να έχουν εξεταστεί δύο επιπλέον σενάρια, είτε πώληση της συμμετοχής του Δημοσίου, ώστε στη συνέχεια να υπάρξει συμφωνία του νέου επενδυτή με τον όμιλο Λάτση, είτε μετοχοποίηση.

Την επιβεβαίωση ότι εξετάζονται εναλλακτικές λύσεις για την  αποκρατικοποίηση των ΕΛ.ΠΕ. έδωσε προ ημερών και ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος. Άλλωστε η άγονη διαδικασία του προηγούμενου διαγωνισμού με την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού των Ελληνικών Πετρελαίων δείχνει από μόνη της την ανάγκη για αλλαγή κατεύθυνσης.

depa

ΔΕΠΑ: Αλλαγή μοντέλου με πώληση πλειοψηφικού πακέτου

Με αλλαγή του σχεδιασμού πώλησης της ΔΕΠΑ θα προχωρήσει και η ιδιωτικοποίηση της δεύτερης, πλήρους κρατικής ενεργειακής εταιρείας. Οι συζητήσεις με το ΤΑΙΠΕΔ έχουν ήδη ξεκινήσει, γεγονός που επιβεβαίωσε και η πρόσφατη συνάντηση του κ. Χατζηδάκη με τη διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.

Από Σεπτέμβριο αναμένεται να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις για το μοντέλο που θα προκριθεί για την πώληση της εταιρείας, με τις πληροφορίες να θέλουν ως επικρατέστερο την πώληση πλειοψηφικών μεριδίων τόσο στον τομέα της εμπορίας όσο και των δικτύων. «Μελετούμε δύο-τρία σενάρια για να καταλήξουμε στο προσφορότερο», δήλωσε προ ημερών σε δημοσιογράφους ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επισημαίνοντας ότι αυτό που προέχει είναι να τροποποιηθεί ο νόμος της προηγούμενης κυβέρνησης που προέβλεπε τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της εταιρείας στον τομέα της εμπορίας και των υποδομών. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι ο νόμος είτε θα τροποποιηθεί στην κατεύθυνση του υφιστάμενου σχεδίου (με τη δημιουργία δύο εταιρειών εμπορίας και διανομής), είτε θα αλλάξει πλήρως προκρίνοντας άλλη φόρμουλα πώλησης.

Για παράδειγμα, τις τελευταίες εβδομάδες έχουν επανέλθει στο προσκήνιο τα σενάρια για ένα μοντέλο πώλησης της ΔΕΠΑ πιο κοντά στο σχέδιο που είχε εκπονήσει πέρυσι η McKinsey με τη δημιουργία holding εταιρείας.

Το προτεινόμενο σχέδιο προέβλεπε τη δημιουργία τριών θυγατρικών (εμπορία, δίκτυα, διεθνείς δραστηριότητες), αλλά και μιας εταιρείας συμμετοχών, η οποία θα μπορούσε να εισάγει τις μετοχές της στο Χρηματιστήριο.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το μοντέλο που θα επιλεγεί θα προκρίνει και ποιους μεγάλους παίκτες θα κινητοποιήσει ο διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ.

Η προηγούμενη κυβέρνηση «χάθηκε» σε έναν περίπλοκο σχεδιασμό που προέβλεπε ότι το Δημόσιο θα διατηρούσε πλειοψηφική συμμετοχή στη ΔΕΠΑ Υποδομών που κατέχει τα δίκτυα διανομής και θα πωλούσε πλειοψηφικό πακέτο στη ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ θα τρέξει το νέο ηγετικό δίδυμο που επέλεξε η κυβέρνηση ρίχνοντας αυλαία σε ένα πολύμηνο σίριαλ ακυβερνησίας της επιχείρησης, που έφερε στα πρόθυρα νευρικής κρίσης την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ και οδήγησε στην αποπομπή του κ. Δημήτρη Τζώρτζη.

Πρόκειται για τον κ. Κωνσταντίνο Ξιφαρά ο οποίος τοποθετείται στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου και τον κ. Γιάννη Παπαδόπουλο σε αυτή του προέδρου. Ο κ. Ξιφαράς είχε διατελέσει στο παρελθόν διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ και ήταν μεταξύ εκείνων που έκαναν τις διαπραγματεύσεις με τους Αζέρους (Socar), ενώ κατείχε θέσεις συμβούλου στα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης και τα τελευταία χρόνια στο ΤΕΕ.

Αντίστοιχα, ο κ. Παπαδόπουλος είναι συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Attica Ventures. Η νέα διοίκηση καλείται πέραν της ιδιωτικοποίησης να διαχειριστεί την καυτή πατάτα των χρεών της ELFE (πρώην ΒΦΛ), που πλέον έχουν σκαρφαλώσει πάνω από τα 120 εκατ. ευρώ, αλλά και να αναζητήσει νέες πηγές εσόδων για τη ΔΕΠΑ, το μερίδιο της οποίας έχει συρρικνωθεί από το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου, που είχε ως συνέπεια τη μείωση κατά 11,5% του όγκου πωλήσεων το 2018 και ζημίες ύψους 114 εκατ. ευρώ σε επίπεδο ομίλου.

ΣΧΟΛΙΑ