«Σχολιασμός δρομολογίων Προαστιακού Νοτίου κλάδου» του προαστιακού

Από την ομάδα «Φίλοι Προαστιακού Σιδηροδρόμου Πατρών»

«Το Σαββάτο 04/07/2020 μαζί με τα γενέθλια για τα 10 χρόνια λειτουργίας του προαστιακού Πατρών ξεκίνησαν τα δρομολόγια του Νότιου κλάδου από τον Άγιο Ανδρέα έως τα Καμίνια. Τα δρομολόγια είναι κάθε ώρα με μετεπιβίβαση στον Άγιο Ανδρέα για κέντρο Πάτρας-Ρίο/Πανεπιστήμιο-Νοσοκομείο και Άγιο Βασίλειο με το ίδιο εισιτήριο, κόστους 1,40€ το ολόκληρο και 1,00€ το μειωμένο. Θα έχει ισχύ έως την 31/10/2020.

Η σύνδεση με την κ. Αχαΐα θα είχε νόημα μονό με ωριαία συχνότητα. Υπό τις παρούσες συνθήκες αυτό ήταν ανέφικτο αφού από τα 37 λεπτά που είναι τώρα ο χρόνος θα πρέπει να πέσει στα 27!!!!. Ο σταθμός στην κ. Αχαΐα βρίσκεται έξω από την πόλη, η προσβασιμότητα με τα πόδια είναι επικίνδυνη αφού δεν υφίσταται πεζοδρόμιο έως στα μέσα της διαδρομής η οποία είναι ανηφορική. Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή είχε υποσχεθεί ότι θα δρομολογήσει λεωφορείο για τη σύνδεση του τραίνου με το κέντρο της πόλης. Αυτό δεν έγινε πράξη από τη νέα και δεν υπήρξε διάθεση για ουσιαστική στήριξη. Η σύνδεση με την κ. Αχαΐα θα μπορέσει πιθανόν να γίνει πραγματικότητα μόνο από τον σταθμό του Αγίου Ανδρέα με την προϋπόθεση ότι ο ΟΣΕ θα ολοκληρώσει σύντομα όλες τις παρεμβάσεις με κυριότερη αυτή την άρση της βραδυπορείας των 30χλμ έως το πρώην Δημαρχείο της Παραλίας Πατρών που είχε επιβληθεί με εισαγγελική παρέμβαση από τα μέσα της δεκαετίας του 80. Αυτό έπρεπε να είχε συμβεί από χτες, δηλαδή το Δεκέμβριο του 2019 που τελείωσε η δεύτερη εργολαβία για την τοποθέτηση των ΑΣΙΔ στις 5 εναπομείναντες αφύλαχτες διαβάσεις στην περιοχή της Παραλίας Πατρών και του Κόκκινου Μύλου. Η σύνδεση θα είναι σίγουρα εφικτή με ενιαία υπηρεσία όταν διακοπούν τα δρομολόγια προς Ρίο λόγω των έργων για τη νέα γραμμή ωστόσο θα πρέπει από τώρα να μελετηθούν και αν χρειαστούν να κατασκευαστούν νέα σημεία διασταύρωσης συρμών (passing loop) και εγκατάσταση ελατηριωτών αλλαγών σε όλα τα υφιστάμενα και νέα σημεία. Η χρήση ελατηριωτών αλλαγών θα μειώσει τις ανάγκες σε προσωπικό του ΟΣΕ (κλειδούχους) που τη δεδομένη στιγμή δεν υπάρχουν και ούτε διαφαίνεται στο άμεσο μέλλον προσλήψεις.

Όπως προλογίσαμε η υπηρεσία Προαστιακός ξεκινάει από Άγιο Ανδρέα και όχι από Πάτρα. Αν ξεκινούσε από Πάτρα θα έφτανε έως τα Βραχνέικα βάση κανονισμών κυκλοφορίας και χρόνου δρομολογίου ενώ θα απομάκρυνε και σε αυτή την περίπτωση το σενάριο για τη σύνδεση της ΒΙΠΕ με λεωφορείο από τη στάση Τσουκαλέικα. Επίσης ο κεντρικός σταθμός της Πάτρας δεν ενδείκνυται ως σημείο μετεπιβίβασης διότι η μεσαία αποβάθρα είναι στενή και χαμηλή ενώ η αριστερή πλατιά μεν πολύ χαμηλή δε, εγκυμονούν κίνδυνο ατυχήματος και αποκλείουν την επιβίβαση/αποβίβαση σε ΑΜΕΑ και άτομα μειωμένης κινητικότητας όπως ηλικιωμένους, μικρά παιδιά εγκύους και μαμάδες με καρότσια. Ακόμα και οι αποβάθρες που κατασκευάστηκαν για το Νότιο κλάδο είναι χαμηλότερες από το ύψος των συρμών. Τεχνικό λάθος ή αμέλεια; Ποιες είναι προδιαγραφές του ΟΣΕ; Η αποβάθρα στο σταθμό της Αρχαίας Ολυμπίας είναι στο ύψος των συρμών που είναι ίδιοι με αυτούς που χρησιμοποιούνται εδώ. Εκεί γιατί; Και για να μην πάμε μακριά. Οι αποβάθρες του Βορείου κλάδου υψώθηκαν σε ένα μικρό τμήμα τους έως το ύψος του συρμού για να είναι προσβάσιμες από ΑΜΕΑ.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τα νέα δρομολόγια έκανε τη βέλτιστη επιλογή λαμβάνοντας όλες τις ανωτέρους παραμέτρους, εξυπηρετώντας όσο το δυνατότερο μακρύτερα και καλύτερα το Νότιο κλάδο φτάνοντας στα όρια του Δήμου Πατρέων έστω και με μιάμιση βάρδια λόγω έλλειψης προσωπικού. Θα έπρεπε να είχε μεριμνήσει να προσλάβει περισσότερους μηχανοδηγούς και να είχε εκπαιδεύσει τους νέους ελεγκτές για να μπορέσει να υποστηρίξει δρομολόγια έως το βράδυ. Ούτε και ο ΟΣΕ μπορεί να υποστηρίξει αυτή τη στιγμή κάτι παραπάνω από αυτό που επιλέχθηκε αφού δεν έχει το απαιτούμενο προσωπικό. Κατά καιρούς γράφτηκε στα ΜΜΕ ότι βρέθηκαν συρμοί και ότι θα πυκνώσουν τα δρομολόγια. Όνειρα θερινής νυκτός. Η πραγματικότητα διαψεύδει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο. Ακόμα και αν υπήρχαν όλα τα μέσα θα ήταν αδύνατον να πυκνώσουν τα δρομολόγια στη μονή γραμμή Άγιο Ανδρέα – κ. Αχαΐα αφού το μοναδικό σημείο διασταύρωσης συρμών στα Βραχνέικα καταστράφηκε από την αναβάθμιση των υποδομών. Πραγματικά αλλόκοτο από τη μία να αναβαθμίζεις και από την άλλη να καταστρέφεις.

Αν θέλαμε το τραίνο να έφτανε τώρα στην κ. Αχαΐα θα έπρεπε να είχαν γίνει σοβαρές παρεμβάσεις στην γραμμή και όχι μία απλή συντήρηση. Η γραμμή θα έπρεπε να είχε ξηλωθεί και να στρωθεί με σύγχρονα υλικά για ταχύτητες έως 100χλμ με πλήρη ανακατασκευή της γέφυρας του Πείρου. Η αρχική ταχύτητα διέλευσης από την γέφυρα ήταν 10χλμ και έπειτα από την αναβάθμιση αυξήθηκε στα 30χλμ!!!.. Επίσης δεν θα πρέπει να αμελήσουμε το γεγονός ότι τα Ροΐτικα, Μονοδένδρι και η περιοχή της Ελ. Βενιζέλου όπου αναφέρεται στην προκήρυξη δεν εξυπηρετούνται με στάση από το τραίνο ενώ η Παραλία Πατρών μεγάλη σε έκταση έχει μόνο μία στάση.

Συνοψίζοντας, το τραίνο για να ξανασφυρίξει στην κ. Αχαΐα με ωριαία δρομολόγια από Άγιο Ανδρέα θα πρέπει οι φορείς (Περιφέρεια, Δήμοι, Σύλλογοι) να πιέσουν τον ΟΣΕ να ολοκληρώσει τις παρεμβάσεις που τελειωμό δεν έχουν από τότε που ξεκίνησαν τα έργα εδώ και περίπου 4 χρόνια. Απορούμε πως ήταν όλα έτοιμα το Μάιο του 2019 για να ξεκινήσουν τα δρομολόγια!!!! Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να αναζητήσει λύσεις για να προσθέσει δρομολόγια έως το βράδυ και να εκδώσει κάρτες απεριορίστων διαδρομών γιατί από μόνο του το εισιτήριο δεν επαρκεί όπως έχει στο Βόρειο κλάδο. Επίσης θα πρέπει να μελετηθούν και να κατασκευαστούν οι όποιες επιπλέον στάσεις είναι απαραίτητες παράλληλα με τα πιθανόν αναγκαία σιδηροδρομικά έργα και τον αντίστοιχο εξοπλισμό ώστε το τραίνο να καλύψει πλήρως την περιοχή έως την κ. Αχαΐα ιδίως στα αστικά και ημιαστικά τμήματα.. Έως τότε υπομονή για την έλευση του τραίνου έως την κ. Αχαΐα!!!»

ΣΧΟΛΙΑ