Συζητείται το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Πατρέων για το 2020

Ποια έργα αφορά-Ποια τα ποσά

Συζητείται στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πατρέων, το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου, για το 2020.

Εισηγητές του θέματος ήταν οι Αντιδήμαρχοι Έργων Χρήστος Κορδάς, Πολεοδομικού Σχεδιασμού Μιχάλης Αναστασίου και Περιβάλλοντος Νίκος Ασπράγκαθος, ενώ αυτή την ώρα παρουσιάζονται τα έργα του Τεχνικού Προγράμματος από την Διευθύντρια της Διεύθυνσης Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού, Ελένη Αλεξοπούλου.

  • Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ

Στην αρχή της νέας θητείας μας έχει πρωταρχική σημασία να περιγράψουμε το γενικότερο πολιτικό και οικονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούμαστε το οποίο τελικά καθορίζει την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε.

Στην πόλη μας, παρά τις τεράστιες προσπάθειες του Δήμου εξακολουθεί να υφίσταται μεγάλο χάσμα μεταξύ αναγκών και κάλυψής τους.

Δεν ικανοποιούνται οι λαϊκές ανάγκες για ασφαλείς δρόμους, για σύγχρονα πεζοδρόμια, για νέα σύγχρονα σχολεία, νηπιαγωγεία, βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς. Για συντήρηση των επί εκατοντάδες χιλιόμετρα άθλιων οδοστρωμάτων για κατασκευή και συντήρηση πλατειών και ελεύθερων χώρων. Θέμα επίσης στρατηγικής σημασίας για το μέλλον της Πάτρας, είναι η αγορά εκατοντάδων στρεμμάτων για προβλεπόμενους στον Πολεοδομικό Σχεδιασμό κοινόχρηστους ή κοινωφελείς χώρους για νέες αθλητικές, πολιτιστικές, και κοινωνικού χαρακτήρα υποδομές .Χρειάζονται πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που δεν δίνονται από τις Κυβερνήσεις.

Η σημερινή Κυβέρνηση της ΝΔ προβάλλει την «επιστροφή στην κανονικότητα» όπως παρόμοια συνέβη με την «δίκαιη Ανάπτυξη» που πρόβαλε πριν ο ΣΥΡΙΖΑ. Τίποτα όμως δεν άλλαξε ως προς τους στρατηγικούς στόχους τους που είναι κοινοί.

Η φτώχεια, οι πλειστηριασμοί λαϊκών κατοικιών, οι συμβάσεις ελαστικών σχέσεων, εργασίας των τετράωρων με τις άθλιες αμοιβές, η ανεργία του 18% εργαζομένων (παρά τις εκατοντάδες χιλιάδες των ξενιτεμένων Ελλήνων), τα αδιέξοδα της νεολαίας, έχουν αποκτήσει μόνιμα χαρακτηριστικά.

Η υπερφορολογία των λαϊκών στρωμάτων που οδηγεί σε υπερπλεονάσματα στους κρατικούς προϋπολογισμούς συνοδεύεται από ‘’επιστροφές’’ ολίγων ευρώ στους πολλούς και ‘’κρύβει’’ την μείωση της φορολογίας για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Στους Δήμους, «κανονικότητα» σημαίνει την συνέχεια της πολιτικής του να δίνει η Κυβέρνηση το 38% των χρημάτων που δίδονταν το 2010, την μη πρόσληψη παρά ελαχίστων νέων εργαζομένων και μόνο με δαπάνες των Δήμων, δηλαδή των Δημοτών. Σημαίνει το να μην μας δίδεται ‘’δεκάρα’’ για πολιτισμό, αθλητισμό, να μας φορτώνονται νέες αρμοδιότητες χωρίς αντίστοιχη ενίσχυση. Σημαίνει προτεραιότητα σε μεγάλα έργα με ΣΔΙΤ,  που αποδίδουν υψηλά ποσοστά κερδοφορίας στους ομίλους.

Για μας προβάλει η ανάγκη ο λαός να αγωνιστεί ενωμένος για νέα εξουσία προσανατολισμένη στην ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών όχι της κερδοφορίας των μεγάλων ομίλων.

Η πολιτική της Δημοτικής Αρχής επιδιώκει την μέγιστη κοινωνική  κινητοποίηση για να καλυτερέψει, να αναβαθμίζεται η ποιότητα ζωής των Δημοτών μας, να ανακουφίζονται τα λαϊκά στρώματα. Να αξιοποιείται δημιουργικά ο ελεύθερος χρόνος με μόρφωση, υγεία αθλητισμό, πολιτισμό. Επιδιώκουμε να πάρει ο λαός ότι του ανήκει, δηλαδή τα αποτελέσματα του μόχθου και της εργασίας του.

Όλοι γνωρίζουν, η Δημοτική Αρχή, όχι μόνο δεν είναι παρατρεχάμενη της κάθε φορά αντιλαϊκής εξουσίας, αντίθετα οργανώνει αγώνες διεκδίκησης για δουλειά με δικαιώματα, για ζωή, αντίστοιχης του σημερινού επιπέδου προόδου των παραγωγικών δυνατοτήτων και δυνάμεων. Όχι ζωής με ό,τι ψίχουλο απομένει από το «τραπέζι» των πολυεθνικών με τα ιλιγγιώδους μεγέθους κέρδη τους.

Παλεύει για ειρήνη, για να μην κινδυνεύουμε από πολέμους, από την αποθήκευση πυρηνικών στον Άραξο, από τεράστιες ‘’βόμβες’’ αποθηκευμένου υγροποιημένου φυσικού αερίου στο νέο λιμάνι που αφορούν μόνο τους εφοπλιστές για να μην καταστραφεί η κρίσιμης σημασίας παραθαλάσσια ζώνη ή ολόκληρες περιοχές, με επιφανειακή διέλευση του τραίνου. Για να γίνει το εμβληματικό βιομηχανοστάσιο του Λαδόπουλου ένα ξεχωριστής σημασίας Διοικητικό, Πολιτιστικό, και Εκπαιδευτικό Κέντρο με κρατική χρηματοδότηση. Για να αποκτήσει ο Δήμος μας τα 135 στρέμματα του Ριγανόκαμπου για να γίνει εκεί το νέο μεγάλο Ανατολικό Πάρκο.

Έχει ξεχωριστή αξία να τονιστεί εκ νέου ότι παρά τις μεγάλες ελλείψεις ολοένα και περισσότερο αναδεικνύεται ο θετικός ρόλος των εργαζόμενων του Δήμου και των Υπηρεσιών μας. Έχουμε επανειλημμένα διακηρύξει την απλή αλήθεια για την συμβολή τους όσον αφορά τα έργα και τις παρεχόμενες υπηρεσίες, με πρωτοφανούς και μετρήσιμου μεγέθους αποτελέσματα.

Και αυτό συμβαίνει: 

1) Μέσα από τις διαρκείς προσπάθειες για σύνταξη ολοκληρωμένων μελετών ώστε να είναι δυνατή η ένταξη εξαιρετικά μεγάλου αριθμού και προϋπολογισμού έργων σε προγράμματα χρηματοδότησης (ΕΣΠΑ, Π.Δ.Ε, Πράσινο Ταμείο, Φιλόδημος κ.λ.π.).

Οι Υπηρεσίες με την ποιοτικά και ποσοτικά  πολλαπλάσια αποτελεσματικότητας εργασία σε σύγκριση με το παρελθόν, κατορθώσανε να έχουμε εξαντλήσει κάθε δυνατή πηγή χρηματοδότησης. Ένα μοναδικής αξίας υψηλό επίτευγμα.

Πετύχαμε, αυτό που ακόμα και πέρσι φαινόταν υπερβολικά φιλόδοξο, να έχουμε εγκεκριμένα ποσά χρηματοδότησης από διάφορες πηγές (ΣΑΤΑ, ΕΣΠΑ, ΠΔΕ, Ταμεία, Πόρους Δήμου κ.λ.π.) έργα προϋπολογισμού της τάξεως 160 εκ. ευρώ χωρίς να αθροίζουμε τα έργα, της ΔΕΥΑΠ και οργανισμών που μαζί υπερβαίνουν αρκετά τα 200 εκ. ευρώ ! Αν μάλιστα προσθέσουμε τα εν δυνάμει έργα διαχείρισης απορριμμάτων, το πρόγραμμα ανέρχεται στο ύψος των 240 εκ. ευρώ! Η κατασκευή αυτών των έργων θα συμβάλλει  σημαντικά στη δημιουργία εκατοντάδων νέων θέσεων εργασίας στην πόλη μας επαναλαμβάνουμε ότι οι ανάγκη για νέα έργα υποδομών και πολλαπλάσια αυτού του ποσού.

Οι τεχνικές μας υπηρεσίες έχουν τώρα το καθήκον της επίβλεψης σύνθετων μεγάλου αριθμού και προϋπολογισμού έργων κατά τρόπο επαρκή και αντάξιο των μέχρι τώρα προσπαθειών τους.

2) Μέσα από την νοικοκυρεμένη και σωστή διαχείριση των οικονομικών του Δήμου ,την σωστή κατεύθυνση ,του προγραμματισμού μας, των υπηρεσιών προμηθειών, των οικονομικών υπηρεσιών, του συνόλου εργαζομένων

3) Οι υπηρεσίες καθαριότητας εκτέλεσαν και εκτελούν και συμβάλλουν σε κάθε είδους έργα όπως Νότιο Πάρκο, Κόκκινος Μύλος, Αγ. Νικόλαος Λεύκας, Ριγανόκαμπος, Πλατανόδασος κλπ. Η αγορά 35 νέων οχημάτων- μηχανημάτων πολλών εκατομμυρίων ευρώ  επιτεύχθηκε με ταυτόχρονη μείωση κατά 23% των ανταποδοτικών τελών και χωρίς καμία απολύτως δανειοδότηση!

4) Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στις επιτυχημένες προσπάθειες των Υπηρεσιών της Αυτεπιστασίας που με ελάχιστα στελέχη οργανώνουν και επιβλέπουν την δουλειά εκατοντάδων εργαζομένων την περίοδο απασχόλησης εκατοντάδων οκταμηνιτών. Οι υπηρεσίες αυτές έχουν πετύχει το εξαιρετικό έργο της ολοκλήρωσης δεκάδων μεγάλων έργων συντήρησης. 70 σχολεία, βρεφικοί και παιδικοί σταθμοί, κατασκηνώσεις, ενώ έχουν ήδη ανακαινιστεί και πλατείες, δρόμοι, πεζοδρόμια, νέα έργα ηλεκτροφωτισμού, έργα  Πρασίνου, ακτές, κ.λ.π.. Μέσω της λειτουργίας της υπηρεσίας sense city από 1.1.2019 έως 5.12.2019 χαρακτηριστικά έχουν ικανοποιηθεί από το τμήμα ηλεκτροφωτισμού 6.100 αιτήματα και εκκρεμούν μόνο 89, ενώ στην καθαριότητα 4.974 αιτήματα και εκκρεμούν 170!

  • ΥΨΟΣ ΤΕΧΝΙΚΟΎ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 2020

Το ύψος του τεχνικού προγράμματος του 2020 είναι αυξημένο κατά 50 εκ. ευρώ και ανέρχεται σε 89,86 εκ. ευρώ έναντι 30,87εκ. ευρώ  το 2019.

Ο λόγος είναι  ότι επιτέλους εγκρίθηκαν οι χρηματοδοτήσεις για έργα που εκκρεμούσαν   που παρόλη την ετοιμότητα μας από πλευράς μελετών πριν δεν είχαν συμβεί.

Χαρακτηριστικά υπάρχουν πρόσθετες σε σχέση με πέρυσι εγκρίσεις χρηματοδότησης  από προγράμματα ΕΣΠΑ 34εκ. ευρώ, από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων 12,5 εκ. ευρώ, από το πρόγραμμα Φιλόδημος 2,2 εκ. ευρώ από το Πράσινο Ταμείο και το Leader κλπ.

Επίσης αυξήθηκε ο προϋπολογισμός δαπανών από ίδιους πόρους του Δήμου κατά 1 εκ. ευρώ.

Σημειώνουμε ότι διατηρείται η Κρατική  Χρηματοδότηση στο ίδιο ύψος με το 2019 στα 2,5 εκ. ευρώ (ΣΑΤΑ, ΣΑΤΑ Σχολείων) που είναι ελάχιστη. Επίσης το ΕΣΠΑ δεν χρηματοδοτεί συντήρηση οδών, έργα αντιπλημμυρικά , αντισεισμική προστασία κλπ.

Οι ίδιοι πόροι του Δήμου δεν μπορούν να καλύψουν παρά μικρό ποσοστό από τις τεράστιες ανάγκες για έργα και προμήθειες.

Οι πρωτοφανείς επιτυχίες του Δήμου στην προώθηση των έργων παρά το αποδεκατισμένο προσωπικό των τεχνικών μας υπηρεσιών αλλά και την βοήθειά των οχταμηνιτών που αμείβονται με 500 ευρώ μηνιαίως δεν είναι αρκετές να θεραπεύσουν τις τεράστιες ελλείψεις της Πάτρας σε υποδομές. Και αυτό παρά το ότι έχουν ήδη βελτιωθεί και θα βελτιωθούν ακόμα περισσότερο ιδιαίτερα οι υποβαθμισμένες γειτονιές μας.

Η Δημοτική  Αρχή με ακόμα μεγαλύτερο πείσμα θα συμβάλλει μέσω έργων και δράσεων στην ανύψωση του λαϊκού σθένους, του επιπέδου του πολιτισμού, της παιδείας, της υγείας, της κοινωνικής φροντίδας που παρέχεται στους δημότες μας όπως επίσης με τον αγώνα εναντίον των αντιλαϊκών πολιτικών των Κυβερνήσεων.

Το Τεχνικό πρόγραμμα προέκυψε μετά τις λαϊκές συνελεύσεις σε όλα τα διαμερίσματα, τις τοπικές κοινότητες, τα χωριά, με επαφές με φορείς και συλλόγους της Πόλης μας. Συμμετείχαν  και φέτος πολλές εκατοντάδες συνδημοτών μας με παρουσία του Δημάρχου, Αντιδημάρχων, Προέδρων Οργανισμών κλπ. Στους πίνακες μπορούμε να διακρίνουμε τις κατευθύνσεις και τις προτεραιότητες μας, οι οποίες εξειδικεύουν την ίδια φιλολαϊκή πολιτική έργων που ακολουθήσαμε και στην πρώτη μας θητεία.  

Αναλυτικότερα:

  • Α . ΈΡΓΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ  ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΚΑΙ Η/Μ

Είμαστε σε εξαιρετικά καλό δρόμο και θα έχουμε νέα θεαματικά αποτελέσματα, στην βελτίωση των υποδομών της πόλης με έργα προϋπολογισμού 113 εκ.

Μεγάλη είναι η προσπάθεια των Υπηρεσιών Ηλεκτρομηχανολογικών έργων, του ηλεκτροφωτισμού όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό των  εγκαταστάσεων σ’ όλα τα σχολικά, και Δημοτικά κτήρια και τους οργανισμούς μας. Αλλάζει εντός της προσεχούς διετίας ο φωτισμός της Πάτρας με LED,και έξυπνα συστήματα διαχείρισης του, ένα νέο και σημαντικό έργο ύψους 4 εκ. ευρώ που μελετήθηκε από τις Υπηρεσίες μας και θα γίνει από την αυτεπιστασία μας. Πράγμα που επίσης θα μειώσει περίπου 40% την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης έχουμε μελέτες και χρηματοδότηση για  νέα μεγάλα έργα ηλεκτροφωτισμού με κυριότερα στον ΒΙΟΠΑ την οδό Κανακάρη, καθώς και σε όλες τις προβλεπόμενες αναπλάσεις στις γειτονιές και το ιστορικό κέντρο.

Το Τεχνικό πρόγραμμα της Διεύθυνσης πέραν των δεκάδων έργων της Αυτεπιστασίας περιλαμβάνει για το 2020 περίπου 80 έργα και μεγάλου ύψους προμήθειες. Υπάρχουν πλήρεις μελέτες και εγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις παρά τις τεράστιες δυσκολίες που συνάντησαν λόγω της «γραφειοκρατίας» για Αναπλάσεις, στον Αγ. Αλέξη, στα Άνω Συχαινά, στο Έλος της Αγυιάς, στην Άνω Πόλη, την Κάτω Πόλη, τις ιστορικές κλίμακες, στην Γούβα ποδηλατόδρομο παραλιακά ,στην οδό Κων/λεως, στην Κρήνη, κ.λ.π. Μόνο το πρόγραμμα  Αναπλάσεων είναι συνολικού ύψους 30εκ. ευρώ!

Όσον αφορά τα κτίρια έχουμε μελέτες και χρηματοδοτήσεις με σημαντικότερα το Παλαιό Νοσοκομείο, το νέο 12ο Δημοτικό και το 3ο Γυμνάσιο (που καθυστερούν λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων), τα Παλαιά Σφαγεία που ολοκληρώνονται όπως και το Αρσάκειο και ο παιδικός σταθμός στην οδό Μανιακίου. Έχουμε ανάδοχο στο μεγάλο έργο των αποθηκών του ΑΣΟ που θα αναβαθμίσει τις νέες συνοικίες και τις Ιτιές, το «Εργοστάσιο Τέχνης» στου Λαδόπουλου. Θα γίνει εκσυγχρονισμός του Παμπελοποννησιακού Σταδίου, 4 γηπέδων ποδοσφαίρου και 20 περίπου γηπέδων μπάσκετ, συντηρήσεις και εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης δεκάδων σχολικών κτηρίων, πολλών δημοτικών κτιρίων όπως στον Αγ. Διονύσιο, της Βιβλιοθήκης, έργα πυροπροστασίας και αντικεραυνικής προστασίας, το μεγάλο έργο κατασκευής οικοτροφείου για άτομα με αυτισμό προϋπολογισμού 3,5 εκ. ευρώ, έργα προστασίας από επικίνδυνα κτίρια. Συνεργαζόμαστε με το Υπουργείου Πολιτισμού προκειμένου επιτέλους να συντηρηθεί το Μνημείο του Θεάτρου Απόλλων με ευθύνη των υπηρεσιών του αλλά και την Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας.

Με την ολοκλήρωση των παραπάνω υποδομών η Πάτρα, στις συνοικίες και το κέντρο θα έχει κάνει άλματα μπροστά.

Θέλουμε να εξάρουμε την προσπάθεια της Δ/νσης Αρχιτεκτονικού Έργου, που πέρα των προαναφερθέντων επιτευγμάτων της έχει ολοκληρώσει τα τεύχη του Μεγάλου Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για το Παραλιακό Μέτωπο που μια εκ των βασικών παραμέτρων έχουμε την υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής.  Ένα ζήτημα, ένα κρίσιμης σημασίας για το μέλλον της Πάτρας για το οποίο έχει επιδειχτεί ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή. Ο Διαγωνισμός έχει σχεδιαστεί κατά τρόπο ώστε αμέσως μετά να γίνει ανάθεση της μελέτης και στο επόμενο ΕΣΠΑ θα είμαστε έτοιμοι για την πολλών εκατομμυρίων ευρώ χρηματοδότηση της ευρύτερου ενδιαφέροντος ανάπλασης.

Συνεχίζουμε τις προσπάθειες με την Κυβέρνηση και την Περιφέρεια ώστε να έχουμε επιτέλους θετικές εξελίξεις για την μετατροπή του εμβληματικού πρώην εργοστασίου του Λαδόπουλου σε Διοικητικό – Πολιτιστικό και Εκπαιδευτικό Κέντρο. Έργο μεγάλου προϋπολογισμού απέναντι από το Νέο Λιμάνι που θα επιδράσει αποφασιστικά στην αναβάθμιση όχι μόνο των Νοτίων γειτονιών της Πάτρας και όλης της πόλης.

Εκκρεμούν τα πολύ μεγάλα θέματα της παραχώρησης από την κυβέρνηση του Ριγανόκαμπου, ενώ με κατασκευή στην Αγυιά του Βόρειου Πάρκου, του Πλατανόδασους και των παρεμβάσεων στις Δημοτικές εκτάσεις στη Ζώνη Καβουκάκι – Δασύλλιο- Αρόη διαμορφώνονται εκτεταμένες περιαστικές Ζώνες Πράσινου- Αναψυχής που τόσο ανάγκη έχει ο Πατραϊκός λαός. Έτσι διαμορφώνεται μια σύγχρονη Πράσινη πόλη στην περίμετρό της.

Προγραμματίζουμε νέες μελέτες για το Γυμνάσιο του Αγίου Βασιλείου, το 10ο Λύκειο, τρεις νέοι παιδικοί σταθμοί ,μελέτες πυροπροστασίας πάρα πολλών σχολείων, ενώ διατίθεται 1,5 εκ. ευρώ για νέες και παλιότερες παιδικές χαρές. Κάνουμε επίσης γνωστό το σπουδαίο έργο αναβάθμισης στο βρεφοκομείο και σε τέσσερις παιδικούς Σταθμούς. Το μεγάλο κτίριο που νοικιάστηκε για κοινωνικές ανάγκες στην οδό Γούναρη ολοκληρώνονται και θα λειτουργήσει άμεσα για δομές φιλοξενίας αστέγων.

Τέλος θέλουμε να υπογραμμίσουμε ότι υπάρχει μέριμνα και κονδύλια για την Ανάπλαση του σκουπιδότοπου της Ξερόλακας με καύση του βιοαερίου που ήδη υπογράφτηκε Σύμβαση με Ανάδοχο και εκκρεμεί η υπόλοιπη μελέτη αποκατάστασης της.

  • Β. ΕΡΓΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ

Ο Δήμος μας με γρήγορα βήματα βελτιώνει την απαράδεκτη κατάσταση στην οποία βρίσκονται πολλές εκατοντάδες δρόμοι και πεζοδρόμοι, αγροτικοί οδοί, οι διαγραμμίσεις, τεχνικά έργα αντιστηρίξεων, αντιπλημμυρικά έργα, στηθαία ασφαλείας, αρδευτικά έργα, διανοίξεις οδών, τα κοιμητήρια κ.λ.π..

Έχει δοθεί προτεραιότητα στις γειτονιές, πρώτα στις οδούς μεγαλύτερης κυκλοφορίας ,μετά στους δευτερεύοντες και εν τέλει σε όλες τις κατηγορίες των δρόμων σταδιακά των συνοικών.

Η  Διεύθυνση Έργων Υποδομής συμμετέχει με την κατασκευή δύο σημαντικών έργων Αναπλάσεων μέσω ΕΣΠΑ στα Ζαρουχλέικα και στα ιστορικά Καντριάνικα που ήδη υπάρχει Ανάδοχος. Έχει αναλάβει επίσης το μεγάλο βάρος στα έργα και τις μελέτες που αφορούν την διαχείριση των απορριμμάτων στην Ξερόλακκα όσον αφορά το ΣΜΑ ,τον τοίχο αντιστήριξης  ,στο εργοστάσιο επεξεργασίας και στην επέκταση του ΧΥΤΑ στου Φλόκα.

Τα προϋπολογισθέντα έργα της Διεύθυνσης είναι ύψους 70 ! εκ. ευρώ ενώ για το έτος 2020 ανέρχονται σε 16 εκ. ευρώ, πολλαπλάσια από κάθε άλλη φορά.

Εκτός από δεκάδες χιλιόμετρα συντήρησης οδών της πόλης που φαίνονται στο πρόγραμμα κάνουμε ιδιαίτερα αναφορά σε έργα όπως οι δρόμοι προς την ιστορική Μονή Ομπλού και Παναχαϊκό όρος τα έργα αγροτικής οδοποιίας ,τα νέα πεζοδρόμια πολλών χιλιομέτρων ,οι τσιμεντοστρώσεις στις τοπικές κοινότητες, επισκευές φθαρμένων οδοστρώματων κ.λ.π..

Νέα έργα μπαίνουν στο προσκήνιο όπως η διαμόρφωση δρόμου – πεζοδρόμου στο Μείλιχο και την παλαιά κοίτη του Διακονιάρη στου Πράτσικα, η οδός προς Βελβίτσι, προς Γλαύκο και Σούλι, έργα υποδομής σε Πιτίτσα, Αργυρά, Σελλά, Άνω Καστρίτσι, όπως επί στην Μεσσάτιδα, τα Δεμένικα, το Ρίο κ.λ.π..

Η Διεύθυνση  Έργων Υποδομής καταβάλλει κάθε προσπάθεια με λίγους μηχανικούς ώστε να συνταχθούν οι μελέτες, να χρηματοδοτηθούν και δημοπρατηθούν και να κατασκευαστούν όλα τα έργα που φαίνονται στους σχετικούς πίνακες.

Είναι ένα ιδιαίτερο φιλόδοξο πρόγραμμα 70 περίπου έργων που επιδίωξή μας είναι να  έχουμε τα τρία προσεχή χρόνια χρηματοδοτήσεις πλην του Δήμου από ιδίους πόρους και από την Κυβέρνηση και τα προγράμματα. Είμαστε χαρούμενοι και αποδίδουμε κάθε έπαινο σε όλη την κλίμακα της ιεραρχίας της Διεύθυνσης, στην Αυτεπιστασία ,στις Τεχνικές Υπηρεσίες και κάθε εργαζόμενο, αφού ήδη έχει σημειωθεί βελτίωση σε όλη την πόλη αλλά και προχωράει ο νέος Προγραμματισμός ολοταχώς.

Το Δημοτικό Συμβούλιο και ο Πατραϊκός Λαός πρέπει να γνωρίζει ότι οι ανάγκες για έργα υποδομής είναι πολλαπλάσιες. Σε καμία περίπτωση δεν καλύπτονται από το παραπάνω πρόγραμμα, αφού χαρακτηριστικά  έχουμε εκατοντάδες χιλιόμετρα κακών οδοστρωμάτων, ανύπαρκτων πεζοδρομίων κλπ..

Συνεπώς αναδεικνύεται η ανάγκη ενίσχυσης με 1) επαρκή Κρατική χρηματοδότηση αλλά και 2) με νέους μηχανικούς ,τεχνολόγους και τεχνικούς.

  • Ε. ΕΡΓΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ  ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

Στην πόλη μας και το 2019 συνεχίζεται, έστω και με χαμηλούς ρυθμούς, η απώλεια κοινοχρήστων χώρων παρά το ότι ο Δήμος μας είχε διαθέσει στη Δ/νση αυτή το τεράστιο για το οικονομικά μας τους δεδομένα ποσό των 5,2 εκ. ευρώ, ίδιος πόρος και ΣΑΤΑ.

Σημειωτέον, ότι αν και για την υλοποίηση του σχεδίου Πόλεως, χρειαζόμαστε αρχικά ποσό  της τάξεως των 100 εκ. ευρώ οι κυβερνήσεις αρνούνται να χρηματοδοτήσουν προγράμματα αγοράς ελεύθερων χώρων έστω σταδιακά ενώ το Πράσινο Ταμείο που συγκεντρώνει χρήματα από τους Δημότες για τέτοια θέματα για την Πάτρα έχει εγκρίνει μόνο 900.000 ευρώ!

Το 2020 στις οφειλές του Δήμου για πιο παλιές αποζημιώσεις προστίθενται νέες, όπως αποζημιώσεις για πράξεις αναλογισμού στον Άγιο Βασίλειο, για αγορά Πλατειών όπως είναι απέναντι από την Τροχαία, την Πλατεία Καζαντζάκη στην Αγυιά κ.λ.π., πρόσθετα ποσά για εξώδικη  αποζημίωση ιδιοκτησιών για απαλλοτριώσεις και αγορές ρυμοτομούμενων ιδιοκτησιών για άλλους κοινόχρηστους χώρους.

Πέρα από την έλλειψη Κρατικών χρηματοδοτήσεων η Δ/νση Πολεοδομικού αντιμετωπίζει και αυτή μεγάλη έλλειψη σε εργαζομένους ιδιαίτερα νέων μηχανικών και τεχνολογιών.

Σημειωτέον ότι η Υπηρεσία να έχει κρίσιμο ρόλο για το μέλλον των Πολεοδομικών ζητημάτων της Πόλης μας, δηλαδή της ποιότητας ζωής των δημοτών μας.

Στη τεράστια έκταση του Δήμου μας προχωρά βασανιστικά αργά η προώθηση Πολεοδομικού Σχεδιασμού σε εκτεταμένα και πυκνοδομημένα τμήματα των πρώην Καποδιστριακών Δήμων. Επίσης πρέπει να γίνουν Αναθεωρήσεις των Πολεοδομικών Σχεδίων όπως και το ΓΠΣ. Υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις σε κυκλοφοριακές μελέτες, στις Πράξεις Εφαρμογής, εκκρεμότητες, στα ζητήματα του Παραλιακού Μετώπου, στους Παραλιακούς δρόμους, τα προβλεπόμενα με τους Αιγιαλούς ,τις παραλίες κλπ..

Όσον αφορά τα κυκλοφοριακά ζητήματα της Πάτρας, κύριο είναι το πρόβλημα των Αστικών Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΚΤΕΛ). Χρειάζεται νέα οργάνωση των αστικών συγκοινωνιών από Δημόσιο Φορέα, με σύγχρονα λεωφορεία, με πυκνά στο χώρο και στο χρόνο δρομολόγια, με φθηνό εισιτήριο, με λειτουργία προαστιακού σιδηρόδρομου από Κάτω Αχαΐα έως Αίγιο, με υπογειοποίηση του τρένου από το Ρίον έως τον Άγιο Ανδρέα.

Δημοπρατείται άμεσα μελέτη ανασυγκρότησης – αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών σε όλη την Πάτρα (Δρομολόγια, στάσεις, αφετηρίες, προορισμοί κλπ). Να σημειωθεί ότι δεν έχουν γίνει παρά μόνον στοιχειώδης αλλαγές στο ζήτημα αυτό, τα τελευταία τριάντα (30) χρόνια. Το έργο της αναδιάρθρωσης θα βελτιώσει την λειτουργία, θα αυξηθεί η επιβατικότητα, θα ευνοηθεί η μετακίνηση με ποδήλατα και πεζή, θα ανακουφιστεί το κυκλοφοριακό.

Παράλληλα προωθείται η σύνταξη σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΓΚ) ώστε να δοθούν νέες γενικές κατευθύνσεις όσον αφορά στην κυκλοφορία σε ολόκληρη την πόλη (πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, ρυθμίσεις κυκλοφορίας και στάθμευσης, ΜΜΜ κλπ) στην οποία θα συμμετάσχουν φορείς, σύλλογοι, ειδικοί, δημότες κ.ά.

Τέλος ολοκληρώνεται η συμπληρωματική μελέτη που αφορά κυρίως τα λεωφορεία ώστε να πραγματοποιηθεί η αντιδρόμηση των οδών Κανακάρη, Κορίνθου και Κωνσταντινουπόλεως.

  • Δ. ΕΡΓΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ, ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ

Η κυβέρνηση προωθεί την ιδιωτικοποίηση της επεξεργασίας στερεών αποβλήτων κυρίως με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), σε συνδυασμό με την καύση απορριμμάτων, που είναι ιδιαίτερα επιβαρυντική για το περιβάλλον. Παρακολουθούμε με ανησυχία τις τελευταίες εξελίξεις, που αφορούν στα θέματα των απορριμμάτων. Πρόσφατα είδαμε ότι συμπεριλαμβάνεται στο μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, η διαχείριση των απορριμμάτων της Αχαΐας, μάλιστα χωρίς να ρωτούν τους ενδιαφερόμενους Δήμους.

Με τον τελευταίο «αναπτυξιακό πολυνόμο», πέρασαν επίσης διατάξεις για την ιδιωτικοποίηση δημοτικών υπηρεσιών καθαριότητας, που όπου εφαρμοστούν, θα περιοριστούν τα δικαιώματα των εργαζομένων και θα μειωθούν οι μισθοί τους. Τελικό αποτέλεσμα θα είναι η δραματική αύξηση των δημοτικών τελών, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις, η εμπειρία δείχνει, ότι ταυτόχρονα θα υποβαθμιστεί και η ποιότητα των υπηρεσιών.

Το προσωπικό της Διεύθυνσης Καθαριότητας, από τον διευθυντή, τους τμηματάρχες, το επιστημονικό και εργατοτεχνικό προσωπικό συστηματικά, οργανωμένα και με μεγάλη προσπάθεια κρατούν την πόλη καθαρή και συμβάλουν σε μικρά και μεγάλα έργα, παρά τις εδώ μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό. Τους συγχαίρουμε και τους ευχαριστούμε.

Πραγματοποιείται καθημερινά η αποκομιδή των απορριμμάτων της πόλης και των Δημοτικών Ενοτήτων από τους 6.000 περίπου εγκατεστημένους κάδους απορριμμάτων και από τους 850 περίπου κάδους ανακύκλωσης (οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι  στις Δημοτικές Ενότητες, όπου η αποκομιδή γίνεται από προσωπικό του Τμήματος Αποκομιδής), καθώς και το πλύσιμο των κάδων απορριμμάτων. Επιπλέον πραγματοποιείται καθαρισμός των οδών και των λοιπών κοινοχρήστων χώρων του Δήμου με προσωπικό και μηχανικά μέσα, περισυλλογή ογκωδών αντικειμένων, καθαρισμός από αφίσες, διαφημίσεις και καθαρισμός εγκαταλελειμμένων οικιών, όπως επίσης και καθαρισμός και πλύσιμο χώρων, όπου γίνονται καθημερινά λαϊκές αγορές.

Διάθεση οχημάτων, σε Δ/νσεις του Δήμου, που ζήτησαν την συνδρομή για την καλύτερη λειτουργία τους. Σε συνεργασία με τη Πολιτική Προστασία, γίνεται διάθεση απαραίτητων οχημάτων – μηχανημάτων, όταν χρειάζεται για την αντιμετώπιση πυρκαγιών, πλημμύρων, κατολισθήσεων, κ.α. είτε την χειμερινή είτε την καλοκαιρινή περίοδο.

Έχει επιτευχθεί η ανανέωση σχεδόν όλων των κάδων, και σε παρά πολύ μεγάλο ποσοστό η ανανέωση και εκσυγχρονισμός οχημάτων και εξοπλισμού με δαπάνες ύψους 5 εκ. ευρώ χωρίς δάνεια, ενώ η συντήρηση διατηρεί τον εξοπλισμό σε υψηλό επίπεδο ετοιμότητας. Φέτος έγινε προμήθεια 1400 κάδων και συντηρήθηκαν 900, τοποθετήθηκαν συνολικά 1300 καινούργιοι και επισκευασμένοι κάδοι, 500 απορριμματοδέκτες (200 καινούργιοι και 300 επισκευασμένοι). Το συνεργείο συντήρησης ασχολείται με την επισκευή των 300 περίπου οχημάτων και μηχανημάτων έργων. Η επισκευή των οχημάτων – μηχανημάτων θα πρέπει να γίνεται άμεσα, χωρίς καθυστερήσεις επειδή αυτό συνεισφέρει στην βελτίωση της παραγωγικότητας του εν λόγω εξοπλισμού.

Αναμένουμε την παραλαβή μεγάλου φορτωτή δαπάνης 250.000 ευρώ, πλυντικά μηχανήματα, τσάπα, καδοπλυντήριο, 12 οχήματα και 2 σκούπες δαπάνης 1,8 εκ ευρώ, έχει γίνει η προμήθεια πάρα πολλών οχημάτων και μηχανημάτων όλων των τύπων για να καλυφθούν οι μεγάλες ελλείψεις, που είχε η υπηρεσία καθαριότητας στο παρελθόν. Πολύ σύντομα ολοκληρώνεται και η προμήθεια νέου εξοπλισμού. Το 2020 θα παραληφθούν επιπλέον οχήματα – μηχανήματα, κάδοι κ.λ.π. αξίας 900.000 ευρώ.

Οι ελλείψεις σε μόνιμο προσωπικό όλων των ειδικοτήτων είναι  παρά πολύ μεγάλες, πράγμα που δυσκολεύει την παραγωγική αξιοποίηση του συνόλου του εξοπλισμού και των οχημάτων.

  • Ο ΧΥΤΑ στην Ξερόλακκα

Έχει ολοκληρωθεί η αναμόρφωση του ΧΥΤΑ με διευθέτηση και συλλογή των στραγγισμάτων, έχουν καλυφθεί με χώματα τεράστιες επιφάνειες απορριμμάτων, ενώ καλύπτονται τα απορρίμματα καθημερινά σε πραγματικό χρόνο, οπότε έχει βελτιωθεί η εικόνα του ΧΥΤΑ θεαματικά και έχει περιοριστεί στο ελάχιστο η όχληση των περιοίκων. Και όλα αυτά με πολύ λιγότερο προσωπικό και πολύ λιγότερα χρήματα.

Μετά από την έγκριση του ΠΕΣΔΑ και την κύρωσή του από την τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που έγινε με μεγάλη καθυστέρηση, προχωρήσαμε εντατικά στην υλοποίηση των προβλέψεων του  Τοπικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΤΣΔΑ).

Τα έργα, που έχουν προγραμματιστεί  και προωθούνται στον ΧΥΤΑ της Ξερόλακκα, είναι η ολοκλήρωση του τοίχου αντιστήριξης, ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ), η Μονάδα  Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒ), το έργο για το βιοαέριο. Η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την Απόφαση Έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), που έχουν καθυστερήσει σε απαράδεκτο βαθμό, θα ξεμπλοκάρει τις διαδικασίες για ένταξη των έργων σε προγράμματα κρατικής χρηματοδότησης και ΕΣΠΑ, που τρέχουν. Έχουν προγραμματιστεί κονδύλια προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα για την αποκατάσταση του ΧΥΤΑ.

Η αποσπασματική χρηματοδότηση ενός συνολικού συστήματος διαχείρισης των απορριμμάτων με πολλές διαφορετικές προσκλήσεις χρηματοδότησης είναι συστηματικά δομημένη ώστε πρακτικά να παρεμποδίζεται η κατασκευή έργων με κρατική χρηματοδότηση.

Αντίθετα σε μεγάλα ιδιωτικά έργα οι διαδικασίες είναι fast-track. Αυτό δείχνει ότι οι κυβερνητικές πολιτικές   ευνοούν το μεγάλο κεφάλαιο και τις επενδύσεις σε νέους κερδοφόρους τομείς.

Είμαστε στο τελευταίο στάδιο για τα παρακάτω έργα συνολικού προϋπολογισμού 40 εκ. ευρώ περίπου.

(1). Βιοαέριο. Κατασκευή συστήματος συλλογής και καύσης βιοαερίου (Ανόρυξη γεωτρήσεων, αγωγοί, συλλογή και μεταφορά, τοποθέτηση λειτουργίας πυρσού καύσης). Η μελέτη  συντάχθηκε από το προσωπικό των τεχνικών υπηρεσιών . Το έργο χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους. Έχει αναδειχθεί ανάδοχος και μέχρι το καλοκαίρι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί.

(2). Ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) αποτελεί έργο απαραίτητο  για την μεταφορά απορριμμάτων στου Φλόκα και την αξιοποίηση του σε κάθε άλλη περίπτωση εάν χρειαστεί. Η δυναμικότητα του είναι περίπου 50 χιλ. τόνοι/έτος. Επίσης περιλαμβάνεται προμήθεια των κινητών σταθμών μεταφόρτωσης για την συμπίεση και μεταφορά των απορριμμάτων, που είναι 4 ρυμουλκά και ισάριθμα ημι-ρυμουλκούμενα με αυτοφερόμενους μηχανισμούς συμπίεσης ελαχίστης χωρητικότητα 54 κυβικών μέτρων.

(3). Μονάδα Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒ) Η Μονάδα κομποστοποίησης προδιαλεγμένων  οργανικών δυναμικότητας 9.500 τόνων/έτος, θα συμβάλει σημαντικά στην ανακύκλωση . Η μελέτη της ΜΕΒ έχει ολοκληρωθεί και υποβάλλεται για χρηματοδότηση όταν εγκριθεί η ΑΕΠΟ. Επίσης προωθούνται δράσεις προυπολογιμού 1,5 εκ. ευρώ για διαλογή στη πηγή Βιοαποβλήτων,καθώς και δημιουργία Πράσινου Σημείου και 42 Γωνιών Ανακύκλωσης.

(4) Η χρηματοδότηση της κατασκευής του  τοίχου αντιστήριξης καθυστέρησε  απελπιστικά. Ολοκληρώνεται η κατασκευή του  εντός του τρέχοντος έτους. Ο τοίχος αντιστήριξης κατασκευάζεται για την αποτροπή κατολισθήσεων και για να δοθεί χρόνος εναπόθεσης απορριμμάτων μέχρι αυτά να μεταφέρονται στου ΦΛΟΚΑ.

Οι προσπάθειες για τη ανανέωση της  Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων άρχισαν από το Σεπτέμβρη του 2018. Μετά από ατέρμονες διαδικασίες έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος πληρότητας από την αδειοδοτούσα αρχή, Α.Δ.Π.ΔΕ.Ι.  Έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από 12/9/2019 και αναμένεται ως θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την έκδοση της ΑΕΠΟ. Το χρονικό όριο για την  γνωμοδότηση όλων των φορέων ήταν 5/11/2019. Παρόλο που το θέμα των καθυστερήσεων τέθηκε από το Δήμαρχο ,τον Περιφερειάρχη, η Περιφέρεια επέκτεινε την προθεσμία των γνωμοδοτήσεων κατά 2 μήνες χωρίς καμία αιτιολόγηση.

  • Εργοστάσιο διαλογής σύμμικτων και μονάδα επεξεργασίας βιοαποβλήτων, και η επέκταση του ΧΥΤΥ Φλόκα

Ο ΧΥΤΥ στου Φλόκα ανήκει στο Δήμο Δυτικής Αχαΐας, αλλά  υποστηρίζεται από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Πάτρας όσον αφορά τις μελέτες, μετά από προγραμματική σύμβαση.

Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) δυναμικότητας 53.000 τόνων/έτος και Μονάδα Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒ) δυναμικότητας 8.000 τόνων/έτος

Τον Απρίλιο του 2019, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πάτρας ενέκρινε την  παραλαβή της μελέτης για την Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και την Μονάδα Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (ΜΕΒ). Η δημοπράτηση του έργου προγραμματίζεται να γίνει με το σύστημα μελέτη-κατασκευή και με κρατική χρηματοδότηση.

  • Επέκταση της χωρητικότητας του ΧΥΤΥ Φλόκα

Η επέκταση της χωρητικότητας του ΧΥΤΥ μπορεί να αυξήσει την διάρκεια εναπόθεσης υπολειμμάτων  για πολλά χρόνια. Ανατέθηκε μελέτη επέκτασης του ΧΥΤΥ Φλόκα σε μεγάλο μελετητικό γραφείο, η οποία έχει ολοκληρωθεί.

Η υλοποίηση των παραπάνω έργων για το ΧΥΤΥ του ΦΛΟΚΑ θα γίνει με κρατικούς πόρους. Το προεδρείο και η εκτελεστική επιτροπή του Νομαρχιακού ΦΟΔΣΑ με την συγκειμένη  σύνθεσή του πλέον φέρει την ευθύνη για τους κινδύνους, που διατρέχει η πόλη από οποιαδήποτε απόπειρα ανατροπής του υπάρχοντος σχεδιασμού.

Αν για οποιοδήποτε λόγο διακοπεί ο σχεδιασμός μας και επαναπροσδιοριστεί με βάση νέο Εθνικό και Περιφερειακό σχεδιασμό, είμαστε σίγουροι ότι ο Νομός Αχαΐας θα αντιμετωπίσει εκτός από το πρόβλημα του Αιγίου και το πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα της Πάτρας, γιατί δεν υπάρχει άλλος χώρος για εναπόθεση σκουπιδιών και θα έχουμε δραματικές εξελίξεις. Θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις και με τη στήριξη του λαού της Πάτρας θα αγωνιστούμε για να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός μας.

Ο Δήμος μας, οι τεχνικές μας υπηρεσίες οι τεχνίτες μας οι εργαζόμενοι έχουμε κάνει άλματα μπροστά όσον αφορά τις υποδομές της Πόλης.

Μαζί και με τους Δημότες σε κινητοποίηση, διεκδικούμε δεκάδες νέα μεγάλα έργα με Δημόσια Δαπάνη όπως την Ανάπλαση του Παραλιακού Μετώπου με υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής  από το Ρίο έως Αγ. Ανδρέας, το Λαδόπουλο αλλά και τα έργα Διαχείρισης των Απορριμμάτων κλπ.

Θα συνεχίσουμε με όλες μας τις δυνάμεις τον αγώνα προασπίζοντας το συμφέρον της νεολαίας μας, του Πατραϊκού Λαού.

 

ΣΧΟΛΙΑ